Indi prøves på sau.

I april fikk jeg muligheten til å teste Indi på sau. Det ble en spennende og lærerik dag. Først hadde vi sauene i en korall og slapp indi løs på utsiden for å se hvordan hun reagerte på dem. Interessen var der og hun ble sluppet inn til sauene.

Det at hun var interessert betydde ikke nødvendigvis at hun visste hva hun skulle gjøre, så hun prøvde seg frem. Først inviterte hun til lek uten noen respons fra sauene, så kjeftet hun litt på dem, men de sto like rolige. Da begynte hun å sirkle rundt dem.

Gjeting er noe jeg aldri har prøvd før så her var det jeg som hadde litt å lære. Utfordringen lå i å få Indi til å holde seg på motsatt side av saueflokken av meg. Litt etter litt begynte hun å få en forståelse av hvor hun skulle være og sauene ble sluppet ut på jordet.

Indi klarte å flytte dem litt rundt, men så ville ikke sauene røre på seg mere. Jeg så at Indi hadde veldig lyst til å bort og nappe litt på dem, men hun tittet stadig på meg og var nok usikker på om det var lov. Til slutt fikk hun litt hjelp fra ei tispe som fikk dem igang igjen. Da hun skjønte at det var lov å nappe i sauene for å få dem igang igjen gikk det mye bedre.

Hun klarte rimelig bra å gjete dem over jordet og tilbake igjen. Hun klarte til slutt å gjete sauene inn i korallen igjen.

Jeg må innrømme at jeg ble imponert over hvor sterke instinktene var og hvor mye hun lærte i løpet av en dag. Både hun og jeg har masse igjen å lære, så planen er å gå gjeterkurs til høsten. Jeg gleder meg allerede.

Dette innlegget ble publisert i Gjeting og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar